Τρίτη 28 Ιουλίου 2015

ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ


Δεν είναι λίγοι αυτοί που σήμερα πιστεύουν ακράδαντα-μεταξύ αυτών κι εγώ - ότι αργά ή γρήγορα η ανθρωπότητα θα στραφεί στη μελέτη της αρχαιοελληνική γραμματείας. Στον ελληνισμό που διέδωσε για χάρη όλης της ανθρωπότητας πανανθρώπινες αξίες και που για πρώτη φορά στην ιστορία η  ανθρωπότητα έφτασε στο αποκορύφωμα της.Ο σπόροι σπάρθηκαν από τους αρχαίους και το μόνο που πρέπει να κάνει ο σύγχρονος «πολιτισμένος» άνθρωπος είναι να τους αφήσει να καρποφορήσουν και να συλλέξει τους πολύτιμους και αδιαπραγμάτευτους καρπούς.
Αν επιχειρήσουμε να αναλύσουμε την άθλια πολιτική κατάσταση της χώρας,με μοναδικό κριτήριο και γνώμονα τα όσα παρουσιάζουν τα Μ.Μ,Εξαπάτησης της διαπλοκής,είναι σχεδόν βέβαιο πως θα αποπροσανατολιστούμε,αφού αυτός είναι και ο βασικός σκοπός τους.Εάν όμως προσπαθήσουμε μια λεπτομερή ανάλυση του πολιτικού παρασκηνίου είναι υποχρεωτικό να απαντήσουμε στο δύσκολο ερώτημα αν πάρχει ειδικός στην πολιτική! Το αντικείμενο του γεωπόνου είναι τα φυτά, του εκπαιδευτικού η μεθοδολογία της διδακτικής, η παιδαγωγική ψυχολογία, του φυσικού τα φυσικά φαινόμενα…του πολιτικού; Ενιαία αντίληψη για το χαρακτήρα και το γνωστικό αντικείμενο της πολιτικής δεν υπάρχει. Αυτός είναι ο βασικός λόγος που όσοι ασχολούνται με την πολιτική χαρακτηρίζονται από αμετροέπεια και παπαρδέλες.Εδώ ακριβώς παρατηρείται και το εξής οξύμωρο σχήμα.Ενώ δεν έχουν αντικείμενο και δεν είναι ειδικοί οι πολιτικοί-η πολιτική καθορίζει το βιωτικό επίπεδο,τις ελευθερίες και τα δικαιώματα των πολιτών, τους σκοπούς και τους στόχους του εκπαιδευτικού συστήματος και κατά συνέπεια την ευημερία,την πρόοδο, και την ευτυχία του ανθρώπου.
Έναν σύντομο ορισμό που θα μπορούσαμε να δώσουμε είναι ότι η πολιτική αφορά όλους μας,όλοι πρέπει να έχουμε δημοκρατικό λόγο και ότι είναι απαραίτητο να υπηρετεί τα συμφέροντα των πολιτών και τη δικαιοσύνη.Σίγουρα βέβαια δεν πρέπει να έχει καμιά απολύτως σχέση με την κοινωνική θέση και με τα συμφέροντα κάποιου που εφαρμόζει την πολιτική.
Ο θρασύμαχος στο διάλογο με το Σωκράτη υποστηρίζει ότι η δικαιοσύνη και η πολιτική ταυτίζονται με το συμφέρον του ισχυρότερου, επομένως τι είναι δίκαιο ή άδικο ορίζεται ως προς την ωφελιμότητα που παρέχει στα άτομα. Όποιος θεωρεί ότι ωφελείται αδικώντας δικαιούται να αδικήσει. Πολλοί κατάφεραν με την αδικία να υποτάξουν κράτη και έθνη.Ο Σωκράτης αντιπαρατίθεται στις απόψεις του Θρασύμαχου ότι αυτό που πραγματικά μπορεί να ωφελήσει τον άνθρωπο δεν μπορεί να είναι το άδικο παρά μόνο το δίκαιο. Η δικαιοσύνη κατά το Σωκράτη είναι αρετή ψυχής και προς την αρετή αυτή πρέπει να προσανατολίζεται η πολιτική.Αντίθετα αν δεχτούμε λέει έναν ορισμό της πολιτικής όχι ως χώρο πραγμάτωσης ιδεών και αρετής, αλλά ως χώρο όπου συγκρούονται συμφέροντα και επιβάλλονται εγωιστική σκοποί είναι σαν να δεχόμαστε την καταστροφή της πόλης
Για να αποφύγουμε λοιπόν την καταστροφή της πόλης είναι αναγκαίο η εξουσία και  τα πρόσωπα,για να μην παρασύρονται από προσωπικά συμφέροντα και επιδιώξεις, να ελέγχονται δημοκρατικά αλλά και να απολογούνται για όλες τις πολιτικές τους πράξεις.Είμαι περίεργος για το τι θα έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες αν άκουγαν για την περιβόητη «πολιτική ασυλία» ή για την παραβίαση θεμελιωδών αρχών όπως: της δημοκρατίας,του Συντάγματος,της Εθνικής Κυριαρχίας.

                                                                                                            Θου.βου